Annika Hökerberg gjorde intervjuer och jag fotograferade inför det senaste numret av personaltidningen till Coop Logistik, under ledning av Marika Hjelm Siegwald, informationschef Coop Logistik.
Från lagerarbetare till chef – många fick komma till tals när ändringar i organisationen och nya förändringsprojekt skulle diskuteras. Fantastiskt roligt att få insyn i en organisation som hanterar och distribuerar enorma mängder varor med högsta precision.
Redaktionella bilder
Att fotografera redaktionella bilder som kompletterar texten och adderar värde till en historia är en stor utmaningen. En redaktionell bild innebär att vi ställer höga krav på att bildens innehåll stämmer överens med verkligheten, även om det för en personaltidning är en bit kvar till rena nyhetsmedia.
Principen för en redaktionell bild är att den, lite förenklat, inte får vara retuscherad, förvanskad eller missvisande. Den redaktionella bilden ska skildra en händelse så rättvisande och opartiskt som möjligt, även om det givetvis finns en vinkel på nyheten och fotografen väljer utsnitt, innehåll, exponering, skärpa osv. och därigenom faktiskt påverkar upplevelsen av nyheten.
När man fotograferar bilder till en personaltidning finns det lite mer utrymme, om någon vill ha en finne borttagen så kan man göra det. En personaltidning är, till skillnad från en tidning som lyder under tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, och har ett utgivningsbevis, oftast utgivna av ett företags informations- eller marknadsavdelning och har i grunden ett kommersiellt syfte. Valet av nyheter är inte opartiskt.
Mer än bara en bild
Att fotografera till en personaltidning handlar inte bara om den färdiga bilden. Det handlar om att ge uppmärksamhet och utrymme för personal att komma till tals på ett respektfullt sätt. Det handlar om att den enskilda medarbetaren ska få känna uppskattning som person. Det handlar om att möta individen på arbetsplatsen.