Bygg förtroende och trovärdighet med autentiska bilder

Att betrakta en autentisk bild väcker ofta en djupare känslomässig koppling och skapar en starkare förståelse för det som avbildas.

Det är viktigt att notera att äkthet i ett porträtt inte nödvändigtvis betyder att det inte har retuscherats eller redigerats på något sätt. Snarare handlar det om att bibehålla personens autentiska utseende och karaktär även efter eventuell redigering. I ett äkta porträtt är det personens själ och personlighet som är i fokus, inte en idealiserad eller överdriven version av dem.

Även om en manipulerade bild kan vara tilltalande på ytan, kommer den att leda till misstro och skepsis när den blir avslöjad som förvanskad eller förfalskad. I längden är äkthet därför mer hållbart och har en större effekt när det gäller att bygga förtroende och trovärdighet.

När betraktaren känner att de ser den verkliga personen framför sig, kan det väcka starkare känslor av empati, sympati eller intresse.

I sammanhang som konst, journalistik och fotografi, men även marknadskommunikation, är äkthet ofta synonymt med trovärdighet och integritet. Trovärdighet byggs över tid genom konsekvent beteende och integritet, men kan tyvärr raseras med ett enkelt misstag.

 

 

När kommunikationen är äkta och trovärdig, kan den vara mer effektiv och ha en större potential att skapa meningsfulla relationer och övertyga andra.

Autentiska porträtt skapar helt enkelt en starkare emotionell koppling mellan betraktaren och den avbildade personen.

Vad händer i branschen?

Att frågan är viktig visar inte minst grundandet av Content Authenticity Initiative, som grundades 2019 av Adobe, The New York Times och X (Twitter).

2021 grundades sedan Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) av Adobe tillsammans med Arm, BBC, Intel, Microsoft och Truepic,

C2PA har till uppgift att skapa en öppen standard för medlemmarnas arbete mot falsk information.C2PAs arbete är inriktat mot att ta fram tekniska lösningar medans CAIs arbete mer syftar till att sprida information om, och förankra standarderna.

Just nu finns beta-versioner av Content Credentials spårnings- och autentiseringssystem till Adobe Photoshop och Adobe Lightroom. Adobe säger att alla deras programvaror så småningom kommer att har Content Credentials integrerat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.