Marika Hjelm Siegwald, informationschef för logistiken på Coop, gjorde intervjuer och jag fotograferade redaktionella bilder till det senaste numret av personaltidningen för logistiken inom Coop. De stora reportagen till det här numret handlade om en ny lagerlayout i Västerås terminal för bättre plock och arbetsmiljö och om genomförda förbättringsförslag som gör varje dag lite bättre i Bro terminal.
Från lagerarbetare till chef – många fick komma till tals när ändringar i organisationen och nya förändringsprojekt diskuteras. Fantastiskt roligt att få insyn i en organisation som hanterar och distribuerar enorma mängder varor med högsta precision och som har så många drivande människor.
Redaktionella bilder och personaltidning
Oavsett om det är kundtidningar, personaltidningar eller nyhetsbrev som är slutresultatet, eller om det är i tryckt eller digital form, så är processen och betydelsen för organisationen väldigt lika. Den redaktionella kommunikationen involverar personalen som inte bara får komma till tals i en annan form utan också får synas inom sin organisation.
Betydelsen av detta ska verkligen inte underskattas. Förutom att skapa förståelse för andra avdelningars verksamhet skapar det sammanhållning men inte minst – det bidrar till ett pågående samtal och upprätthåller kommunikationskanaler. Detta kan vara helt avgörande i ett förändringsarbete.