Vinovativa lanserar en serie viner och jag fick uppdraget att fotografera dessa. Vinovativa har på kort tid blivit en av Sveriges ledande importör och leverantör av viner från småskaliga producenter. De väljer noggrant ut sina viner från hela världen med fokus på kvalitet, karaktär och prisvärde. Vinovativa representerar både världsberömda varumärken och nya upptäckter. Läs mer på Vinovativas hemsida.
Fotograferingen för Vinovativa
Utmaningen i att fotografera flaskor med dryck är att få definition av glaset och rätt kulör på drycken. För att bilderna sedan ska kunna användas kommersiellt måste man iaktta de lagar och bestämmelser som finns kring marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.
Sprit & Vinleverantörsföreningen har tagit fram riktlinjer och sammanställt en tolkning av de lagar som kommer i fråga. Grundregeln är att:
”Enligt 7 kap 1§ alkohollagen gäller att särskild måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.”
Du kan läsa hela SVLs rekommendation, Rekommendationer avseende reklam för alkoholhaltiga drycker och alkoholhaltiga lättdrycker, om du vill veta mer.
Att fotografera flaskor och dryck är framförallt roligt. Med enkla medel kan man justera ljussättningen och få fram härliga bilder med snygga toningar.