Under en intensiv vecka fick jag förmånen att arbeta med eleverna på Leksands folkhögskolas metallutbildning. Ämnet för veckan var Portfolio, där jag tog ett bredare grepp om ämnet än vad som är normalt.
Min utgångspunkt var att skapa ett ramverk för att kunna arbeta med sin portfolio – utan att vara begränsad av ett konventionellt utförande. Hur portfolion slutligen blir är ett resultat av ett bredare resonemang.
Portfolio
Jag definierade portfolio som; efter en målgrupp anpassad presentation, av en vald personlighet, med en bestämd avsikt. Med några exempel blir det klarare:
Efter en målgrupp (Exempelvis; köpare, finansiärer, kompisar, kollegor, lärare, etc.)
… anpassad presentation, (vilket kan kategoriseras som val av kanal & utförande. Exempelvis; visitkort, broschyr, blogg, webbsida, Twitter, Facebook, Instagram, muntlig, etc.)
… av en vald personlighet, (vilket kan kategoriseras som den valda image jag vill förmedla. Exempelvis; konstnärlig, duglig, kreativ, svår, röd, grön, specialist, generalist, etc.)
… med en bestämd avsikt. (sälja, anslag, stipendier, köpa, bli känd, bli kompis, få kreativ input, bli godkänd, etc.)
För att en portfolio ska få genomslag kompletterade jag resonemanget med några avgörande faktorer för en lyckad portfolio. Vi pratade om behovet av teknisk, estetisk och innehållsmässig kvalitet. I ett så utpräglat mediesamhälle, där alla är fotografer och skribenter, får kvalitet en allt större betydelse. Vidare gick vi igenom behovet av tydlig hierarki, dramaturgi och budskap. Allt med ett syfte att uppnå en bestämd avsikt.
Jag gick igenom en uppsättning verktyg som man kan arbeta med. Exempelvis tittade vi på positionering som verktyg för att beskriva sin omgivning och de man som konstnär kan vilja kommunicera med.
Vad vi sedan skall visa för arbeten i en portfolio kanske är en av de svåraste frågorna. Men utgångspunkten är att vi inte skall visa allt, utan endast det bästa. Kort och gott – om du är tveksam ska du inte visa det.
Fotografering
Att bilder är av väsentlig betydelse för en portfolio var alla omedelbart överens om. Under veckan gick vi igenom, både teoretiskt och med korta praktiska övningar, hur man enkelt kan förbättra resultatet i de egna bilderna.
Utgångspunkten var ett antal frågor som kan vara användbara att ställa sig innan man tar en bild, eller anlitar en fotograf:
- Vad skall vara viktigt i bilden?
- Vilken känsla vill jag att bilden ska förmedla?
- Skall bilden följa en fastlagd stil eller manér?
- I vilket sammanhang ska bilden visas?
- I vilken teknik skall bilden reproduceras?
- Vad får det kosta?
Vidare gick vi igenom hur en bild isolerar och visar vad som är viktigt och samtidigt ger en känsla av materialet. Vi tittade också på hur vi kan prata om estetisk och teknisk kvalitet på en bild för att prata med en fotograf för att få ett så bra resultat som möjligt.
Porträtt
Under kursen kom det önskemål om att ta porträtt. Några saknade bilder till den personliga presentationen och tyckte det skulle vara roligt om en mer erfaren fotograf tog dem. Så en eftermiddag fotograferade jag porträtt till de som ville ha. Ett mycket roligt och uppskattat inslag!
Personlig vinkel
Med 16 personer i kursen får frågor ofta en allmän karaktär, och svaren blir generella. För att få en riktigt personlig vinkel, var veckan indelad så att varje elev fick en personlig konsultation. Meningen var att jag då skulle kunna svara på frågor helt utifrån elevens personliga perspektiv och behov. Greppet tycker jag blev lyckat, vilket också bredden på frågorna som diskuterades visar.
Med mig i dessa möten har jag en bred bakgrund från kommunikationsbranschen. Jag är utbildad bokbindare och har gått Grafiska Institutet. Många års erfarenhet inom reklam och kommunikation, fem år som anställd och över tolv år i egna företag. Huvudsakligen har jag arbetat med visuell kommunikation, fotografering och bildhantering.