Portfoliokurs på Leksands folkhögskola

Leksands folkhögskola

Under två veckor i februari har jag återigen portfoliokursen på Leksands folkhögskola, för eleverna på metall. Förra året var första gången jag hade kursen och nu fick jag tillfälle att omarbeta och förbättra den ytterligare.

Den vanliga uppfattningen om vad en portfolio är har jag försökt att utveckla, så att den inte bara är en beskrivning på en samling av arbetsprover som ska presenteras, utan också blir till en hjälp vid skapandet av en portfolio.

Efter en målgrupp (Exempelvis; köpare, finansiärer, kompisar, kollegor, lärare, etc.) anpassad presentation, (vilket kan kategoriseras som val av kanal & utförande. Exempelvis; visitkort, broschyr, blogg, webbsida, Twitter, Facebook, Instagram, muntlig, etc.) av en vald personlighet, (vilket kan kategoriseras som den valda image jag vill förmedla. Exempelvis; konstnärlig, duglig, kreativ, svår, röd, grön, specialist, generalist, etc.) med en bestämd avsikt. (sälja, anslag, stipendier, köpa, bli känd, bli kompis, få kreativ input, bli godkänd, etc.)

För att en portfolio ska få genomslag kompletterade jag resonemanget med några avgörande faktorer för en lyckad portfolio. Vi pratade om behovet av teknisk, estetisk och innehållsmässig kvalitet. I ett så utpräglat mediesamhälle, där alla är fotografer och skribenter, får kvalitet en allt större betydelse. Vidare gick vi igenom behovet av tydlig hierarki, dramaturgi och budskap. Allt med ett syfte att uppnå en bestämd avsikt.

Jag gick igenom en uppsättning verktyg som man kan arbeta med. Exempelvis tittade vi på positionering som verktyg för att beskriva sin omgivning och de man som konstnär kan vilja kommunicera med.

Vad vi sedan skall visa för arbeten i en portfolio kanske är en av de svåraste frågorna. Men utgångspunkten är att vi inte skall visa allt, utan endast det bästa. Kort och gott – om du är tveksam ska du inte visa det.

Leksands folkhögskola

Leksands folkhögskola

Vackert beläget vid Siljans strand finner man Leksands folkhögskola. Det är en dynamisk skola med stor öppenhet och kompetens. Lärare och personal jag har mött i samband med att jag undervisat där har varit kunniga och trevliga.

En fridfull plats som lite motsägelsefullt samtidigt bubblar av entusiasm och skapande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.